Sex and sex andre date homoseksuell

sex and sex andre date homoseksuell

Grammatikken på gresk viser kjønnet til den som snakker. I Sapfos tekster er det kvinnelige «jeg» tiltrukket av andre kvinner. Dette synet på sex mellom menn endret seg i løpet av overgangen mellom antikken og middelalderen. Hatlen mener det er mye knyttet til fremveksten av kristendommen og kirken.

I det hele tatt er det en utvikling fra tallet at romernes mangel på medfølelse for minoriteter gradvis forsvant og at minoriteter, religiøse som seksuelle, synes å være under stadig sterkere press. Også fra Norden kan vi spore seksuelt begjær, menn imellom, langt tilbake i tid. Homosynet i vikingtiden likner synet fra den romerske antikken. Her spiller maktbalansen en avgjørende rolle- så lenge man er den aktive part, både når det gjelder menn og kvinner, er det akseptert. På den tiden var omtrent en fjerdedel av den norske befolkningen slaver.

Det var særlig denne gruppen som risikerte å bli voldtatt av sine herrer, forteller historiker Bjørn Bandlien. Et av de mest kjente beskyldningene var likevel mot en mektig konge. Harald Hardråde ble i et dikt beskylt for å ha hatt sex med en annen mann, som den passive part i et homoseksuelt forhold.

Det er ingen tegn til noe spesielt kjærlighetsforhold mellom to menn eller to kvinner. De fleste hadde koner ved siden av seksuelle forhold og barn var veldig viktig, men man kan jo tenke seg at noen av de ugifte mennene i vikingtiden egentlig fra homofile, sier Bandlien. Historien blir med tiden mer komplisert. Homofile forsvinner fra offentligheten og kildematerialet gir ikke den samme oversikten over seksuelle praksiser slik som tidligere.

Hatlen forteller at den vestlige seksualiteten endret seg drastisk i denne perioden, men at det handler om en større kulturell forandring som i stor grad kan kobles til kristendommens utvikling. Sodomi, kjent som analsex, oral sex og sex med dyr, hadde også dødsstraff, forteller Hatlen. Professor i teologi Halvor Moxnes mener det er populært å si at det ble galt å være homofil da bibelen kom, mens sannheten er noe annerledes. Det gamle testamentet avviste det. Det var disse tankene ble overtatt av de første kristne i Det nye testamentet.

Synet på kjærlighet og seksualitet mellom samme kjønn endret seg med andre ord ikke med bibelens inntog. Jødisk kultur forkastet det allerede- en holdning som vokste videre inn i kristendommen. I Det gamle testamentet var barn avgjørende innenfor et tradisjonelt samfunn.

Sex med mål om nytelse, lyst og begjær fremfor forplantning ble sett på som negativt. Også synet på mannsrollen kan knyttes til dette- å ha sex med en annen mann kunne bli sett som umandig, sier Moxnes. Enkelte kilder påstår at homofili i Renessansen, gikk fra å være lovlig over store deler i Europa, til å bli en handling som kunne få døden til følge. Middelalderhistoriker Richard Holt mener det er en overdrivelse. Vi vet veldig lite om homoseksualitet både i middelalderen og renessansen, selv om vi har noen skikkelser som for eksempel Michelangelo — han var veldig seksuelt aktiv, og det har vi kilder på.

Richard peker på en taushetskultur gjennom hele middelalderen. Hans inntrykk er at folk ikke ønsket å vite så mye om andres seksualitet. Det finnes noen kriminalsaker som handler om homoseksualitet, men det er alt for lite til å tegne et bilde av homofile på den tiden.

Homofili ble i Europa forbundet med dødsstraff helt frem til , men homoseksualitet fortsatte å være en straffbar handling. På samme tid blomstret psykiatrien med de såkalte «sjelelegene» journ. Forfatter og aktivist Kim Friele beskriver psykiatrien som en del av det hun forklarer som den homofiendtlige treenighet.

Først er det kirken som oversetter bibelen helt feil. Eldgamle historier om plyndring og voldtekt ble tolket som homofili, og dermed en dødssynd.

Deretter var det psykiatrien som forklarte homofili som en sykdom og til slutt kom lovgiverne som straffet homofili helt frem til Det var ikke før tallet at begrepet homoseksualitet kom til Norge -Da knyttet til enkelte handlinger og ikke til personens legning. Først på tallet ble homofili sett på som personer og ikke enkelthandlinger. Norge var på den tiden preget av bygdesamfunn og hadde ikke utbredte homofile subkulturer som det fantes i andre deler av Europa.

Likevel forekom erotiske homofile og lesbiske forhold mer eller mindre i skjul. Tone Hellesund har forsket på de norske peppermøene. Det viste seg etter hvert at mange av disse ugifte middelklassekvinnene var lesbiske.

Hellesund mener seksuelle handlinger mellom samme kjønn alltid har vært problematisk. En kvantitativ studie om bruk av internett til å finne sexpartnere blant menn som har sex med menn Bjørnshagen, Vegar. Appears in the following Collection Sosiologi []. Abstract I et historisk perspektiv har menn som har sex med menn møtt sine sexpartnere på skjulte steder i det offentlige rom — et fenomen kjent som "cruising".

Med de siste tiårenes teknologiske utvikling har det imidlertid blitt stadig mer utbredt blant menn som har sex med menn å finne sexpartnere på internett. Tidligere forskning har hovedsakelig fokusert på sammenhengen mellom bruk av internett til å finne sexpartnere og det å praktisere risikofylt sex.

Studier antyder at økningen i seksuell risikoatferd, og dermed nye hivtilfeller, blant menn som har sex med menn siden starten av tallet delvis kan skyldes den økende bruken av internett til å finne sexpartnere i samme periode.

I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvilke nye muligheter internett representerer i lys av tradisjonen menn har for å finne mannlige sexpartnere i det offentlige rom. Felles for nye og gamle cruisingformer er at de gjør det mulig å være anonym. I litteraturen om tradisjonelle cruisingområder, blir anonymiteten hevdet å være spesielt betydningsfull for menn som ikke forstod seg selv som homofile.

Anonymiteten gjorde det enklere å skille den homoseksuelle atferden på stedet fra livet for øvrig. Forutsetningene for anonymitet på internett skiller seg imidlertid fra dem på de tradisjonelle cruisingstedene. På cruisingområdene er man anonym fordi man ikke snakker med hverandre, på internett er man anonym fordi man ikke kan se hverandre.

På samme måte som det å oppsøke et tradisjonelt cruisingområde, argumenterer jeg imidlertid for at bruk av internett til å finne mannlige sexpartnere også kan være en strategi for å skjule seksuell kontakt med andre menn for utenforstående.

...

Sex and sex andre date homoseksuell

BØSSE REAL NUDE MASSAGE TRANS ESCORT Malin 22 får ekkel beskjed av legen 18  Når endret dette synet seg? På den tiden var omtrent en fjerdedel av den norske befolkningen slaver. Materiale glem og andre medlemmer som liker deres avvikende free shemale porn erotic massage stavanger sognstad sex video hemmelig nummer vagina med dyr feset hrklipp. Træen understreker at studien ikke gir noe svar på årsaken til dette, men lurer på om det kan henge sammen med at kvinner setter store krav til at seg selv på det seksuelle området.

SVENSKE MENN MATCH BØSSE AFFINITY